Agatha Christie: N vagy M / Clare Balding Állataim és egyéb családfajták

by - július 10, 2017

Sziasztok!😊

Ma újra a könyvek témát boncolgatom kicsit. Ahogy ígértem, hoztam két könyvet, amelyeket nemrég olvastam el. Ezekről szeretnék Nektek egy kicsit bővebben írni.📚


📕Az első Agatha Christie- N vagy M című könyve: Hogy hogyan került hozzám? Ennek a könyvnek egy nagyon kedves története van. Tudjátok, az utolsó iskolai héten már nagyon nem csinálunk semmit, csak filmezünk. Megbeszéltük az egyik barátnőmmel, hogy olvasni fogunk, ugyanis nem tetszett az adott film, amit néztünk az órán. Én teljesen elfelejtettem a könyvet vinni másnap, viszont ő hozott nekem egyet. Így került ez a könyv az én kezembe, és olvastam el kevesebb, mint 2 nap alatt.
Én imádom a krimit, bűnügyi sorozatokat, ezért érthető a nagy lelkesedésem e könyv iránt. Már maga a címe is elég érdekesnek hangzik. A könyv a második világháború idején játszódik, de ennek ellenére, semmi olyan érzésem nem volt az elolvasása során, hogy történelmi könyvet olvasok. A mű elején letisztázódnak a szereplők és köztük lévő viszonyok. A főszereplők Tommy és Tuppence Beresford. Nyugdíjas házaspár, akik haszontalannak érzik magukat. Mint vallják : „ A háború önmagában is elég baj- mondta Tuppence-, de ha nem engedik, hogy az ember hasznossá tegye magát, az már mindennek a teteje.” Mint ekkor már sejthetjük, ez a munkakérdés hamar meg fog oldódni. Anglia ekkortájt hemzseg a Német ügynököktől, akiket a sajtó csak Ötödik hadoszlopnak nevez. A Brit titkosszolgálat egyik emberét egy balesetnek álcázott gyilkossággal eltávolítanak, így a helye megüresedik. Az egyik megbízója felkeresi Tommy-t és az első világháborúban elért sikereire alapozván ajánlatot tesz neki, hogy dolgozzon a titkosszolgálat embereként. Ő természetes elfogadja. Amit mindösszesen megtudtak az akkora már halott kém jelentéséből az az, hogy angliainak álcázott német ügynökök vezetőjének kódneve N vagy M, valamint egyikük nő, másikuk férfi.  Ők egy csendes kis üdülőhelyen, Leahamptonban vannak. Ide kell elutaznia Tommynak, de felesége nélkül. Így hát a család úgy tudja, hogy Tommy irodai munkát kapott a legsötétebb Skóciában. Másnap valóban elutazik Skóciába, majd vonatra száll Manchester felé. Harmadnap pedig begördül vele a vonat Leahampton városába. Majd megkeresi a tengerparti üdülőhely egyik kopottas panzióját, a Sans Souci-t. Egy igen vegyes társaság kerül így össze. Vannak itt öreg hölgyek, nyugalmazott katonatisztek, odaadó anyák és makulátlan erkölcsű asszonyok is, akiket leginkább a kötögetés foglal le. A panziósné pedig nacionalista ír származású, de a társaság oszlopos tagjaként ott van még egy Németországból menekült fiatal vegyész is. Nos, hát ide kerül a mi kis amatőr nyomozónk, Tommy. Először, ahogy mi, olvasók, úgy ő is elég abszurdnak tartja, hogy ebben a nyugodt hangulatú szállóban helye lenne bármilyen sumákságnak. De hát előde valamit kiderített, így megbízatásából itt kell folytatni azt. És akkor még hab a tortán, hogy megérkezik egy újabb vendég, Mrs. Blenkensop, aki nem más, mint maga Tuppence. Hogy hogyan került ő ide? És miképpen oldják meg innentől kezdve a rejtélyt, amikor valójában azt sem tudják, kit keresnek? Az had legyen számotokra is egyfajta misztérium.

A legtöbb könyv, amit eddig olvastam, olvastatta önmagát. Vagyis ha elkezdtem olvasni, nem éreztem, hogy megy az idő, csak minél hamarabb a végére akartam jutni, hogy megtudjam miként oldotta meg az író a történetet. Nem volt ez másképp a krimikirálynő ezen könyvével sem. Imádtam olvasni, nagyon lebilincselő volt. Amikor már azt hinnéd, hogy ennél több meglepetés már nem érhet, akkor rájössz, hogy de, és jön még egy csavar. Titkok, amelyek újabb titkokat szőnek, megoldatlan összeesküvés-elméletek, szereplők, akiknek kilétét homály fedi.

Agatha Christie ebben a regényben elsősorban a nacionalista gondolkodást és ideológiát mutatja be, bizonyos fokig kritizálja is azt. Mrs Perenna , a panzióvezető képviseli a hazaszeretet rossz oldalát, Bletchley őrnagy viszont az ellenkezője, az önfeláldozó hazafi szerepébe bújik. A mű társadalomkritikaként is felfogható.

Mindezek alapján tőlem 10/10* kap ez a könyv. Olvassátok el ti is! Várom a Ti véleményeteket róla.📖





📕A második könyv, amelyet nemrég fejeztem be, Clare Balding Állataim és egyéb családfajták című regénye. Ez teljesen más lélegzetű könyv, mint az előző. Hosszabb is, 350 oldal. Hogyan találtam rá? Június elején volt könyvhét Debrecenben. Sok könyvesbolt és antikvárium kínálta „portékáit” a standoknál. Nem sokszor történt velem olyan eset, hogy cím alapján választottam volna könyvet. Ez viszont, egy ilyen volt. A könyvmolyképző könyvei között keresgéltem, ekkor találtam rá erre az arany pöttyös könyvre, mely egyedül volt a polcon. Már a borítója is megtetszett, egy családot ábrázol rajta kutyákkal és pónikkal. Idilli, nem?
Mivel a címe is megtetszett, rögtön meg is vettem. Majd miután hazaértem és elolvastam az összefoglalót (tudjátok, ami a hátoldalán van), felkeltette az érdeklődésem. Így minden más olvasandó könyv elé helyeztem, és nekiláttam. 
Eddig nem túlzottan szerettem az életrajzi regényeket, mert mindig unalmasnak tartottam őket. Először ennél a könyvnél sem éreztem nagy lelkesedést. Az első pár oldal után azt hittem csalódás lesz, és az egyetlen cím alapján választott könyv kifog rajtam. De! Körülbelül a harmincadik oldal után éreztem, hogy fordult a kocka, és elkezdtem élvezni, és így már tudva a végét is, örülök, hogy nem adtam fel! A story mint már említettem az írónő életrajzi kötete. Van háziállatotok? Igen, mennyi? 1-2 kiskedvenc? Netalántán több? Lehet. De annyi biztosan nincs, mint Clare-nek és családjának. Hiszen az ő famíliája nagyobb, mint legtöbbünkké. Nem csak szülei, testvére a tagjai, hanem versenylovak, kancák, csikók, pónik, és egy falka boxer valamint vadászkutya is. Jól hangzik, nem? Ebben a fantasztikus visszaemlékezésben pedig Clare elmondja hogyan tanították meg őt az állatok mindarra, amit az életről, szeretetről, szomorúságról és az örömről tudni érdemes. Időrendi sorrendbe haladunk, Clare születésétől fogva. Illetve először szüleiről, nagyszüleiről esik néhány szó. Majd fejezetenként egy újabb jövevényt mutat be. Szinte hihetetlen, milyen jól kapcsolódnak egymáshoz a fejezetek. A könyv megnevettet, de néhol elszomorít. Találhatunk benne gyermeki csínyeket, de helyet kap a szülői szigor is. Egyszóval: egyszerűen elragadó.  Nagyon szerettem! Külön plusz pont neki, hogy vannak benne képek, két adott helyen. Így tényleg olyan, mintha egy családi albumot lapozgatnánk, és közben hozzámondaná valaki a tudnivalókat. Roppant érdekes! A kedvenc részletem a könyvből: „Ha azt akarod , hogy egy póni, egy ló-vagy egy ember- megtegyen neked valamit, a legjobb, ha szépen kéred. Ha türelmes vagy, kedves és következetes, mindez meghozza a gyümölcsét.” Valamint: „Csináld, élvezd, és ha elesel, akkor mivan? Újra felállsz.” A könyv komoly, megrendítő, de ugyanakkor melegszívű. Varázslatos milyen szeretet lehet gazdi és kedvenc között. Végig ezt sugallja ez a regény.

Köszönöm, hogy elolvastátok ezt a hosszú „elemzést”. Most ezt a két könyvet hoztam Nektek így elsőre, de hamarosan újabbakkal jelentkezem. Addig is várom a visszajelzéseiteket ez alatt a bejegyzés alatt, vagy Instagramon DM-ben.🕮📗




Szép hetet Nektek!
Edina



(forrás: Libri)

You May Also Like

0 megjegyzés